TOYOTA STRATEGICZNYM UDZIAŁOWCEM ENERGY OBSERVER DEVELOPMENTS

FIRMY PRZYSPIESZĄ PRACE NAD WDRAŻANIEM TECHNOLOGII WODOROWYCH NA SKALĘ PRZEMYSŁOWĄ

2021-04-13

Toyota Motor Europe stała się właścicielem udziałów firmy Energy Observer Developments produkującej generatory oparte na ogniwach paliwowych Toyoty i zajmującej się komercjalizacją technologii testowanych na eksperymentalnym katamaranie Energy Observer. Ma to przyspieszyć wprowadzenie na rynek niezawodnych, bezemisyjnych i przystępnych rozwiązań z dziedziny energetyki odnawialnej.

 

Toyota Motor Europe (TME) stała się strategicznym udziałowcem firmy Energy Observer Developments (EODev). Jest to francuski start-up, który dąży do tego, by stać się europejskim liderem rynku bezemisyjnych systemów wytwarzania energii z wodoru. Zajmuje się projektowaniem, produkcją oraz dystrybucją na przemysłową skalę bezemisyjnych generatorów opartych na ogniwach paliwowych Toyoty. Zdaniem przedstawicieli obu firm współpraca ta przyspieszy popularyzację technologii wodorowych i redukcję emisji CO2.

„Bardzo nas cieszy inwestycja Toyoty w naszą działalność. To bardzo ważny moment w rozwoju EODev. Nasze partnerstwo zaczęło się od opracowania generatorów GEH2 i REXH2 oraz przetestowania ich na eksperymentalnym jachcie Energy Observer. Dzięki temu, że Toyota kupiła akcje naszej firmy, ta współpraca będzie jeszcze bliższa. Traktujemy to jako wyraz uznania dla naszej pracy, a Toyota stała się dla EODev partnerem strategicznym” – podkreślił Jérémie Lagarrigue, CEO EODev.

Testy technologii ogniw paliwowych EODev i TME Fuel Cell Business rozpoczęły już na początku 2020 roku, instalując je na eksperymentalnym katamaranie Energy Observer. Odbywa on rejs dookoła świata, a w ubiegłym roku przeprawił się przez Atlantyk z Europy do Ameryki. Był to początek ekspansji technologii wodorowych Toyoty na nowy rynek transportu morskiego.

Toyota i EODev wspólnie opracowały komercyjne generatory REXH2 i GEH2, oparte na modułowym układzie ogniw paliwowych Toyoty. REXH2 jest przystosowany do pracy na różnego rodzaju statkach i jachtach, GEH2 – to generator stacjonarny. Oba nie emitują żadnych spalin, a jedynym produktem ubocznym ich pracy jest para wodna.

Oba te urządzenia zostały w pełni przystosowane do obowiązujących przepisów i są przyjazne dla środowiska.

„Z ogromną radością będziemy jeszcze ściślej pracować razem z EODev nad ich projektami. Przyspieszy to wdrażanie technologii wodorowych na skalę przemysłową. Zarówno Toyota, jak i EODev wspierają Cele Zrównoważonego Rozwoju ONZ, których realizacja pozwoli stworzyć lepsze społeczeństwo i lepszy świat. Nasza współpraca układa się bardzo pomyślnie, a dzięki tej inwestycji będzie ona jeszcze bliższa. Będziemy wspólnie pracować nad nowymi produktami, które przyspieszą dekarbonizację i rozwój społeczeństwa wodorowego” – powiedział Matt Harrison, prezydent i CEO Toyota Motor Europe.

Toyoty i EODev zaczęły współpracować już w roku 2017 roku. Toyota została wówczas sponsorem Energy Observera, pierwszego na świecie jachtu zasilanego wodorem. Prototypowy katamaran jest samowystarczalny energetycznie. Wykorzystuje wyłącznie produkowaną na pokładzie energię odnawialną ze słońca, wiatru i ruchu fal, która jest magazynowana w postaci wodoru produkowanego z wody morskiej w procesie elektrolizy.

Rejs dookoła świata to projekt badawczy, testujący różne technologie związane z produkcją, magazynowaniem i wykorzystywaniem energii. Zebrane podczas niego dane pozwolą EODev opracowywać inne komercyjne produkty, które następnie będą wprowadzane na rynek.