30-01-2023

Nowa Toyota C-HR będzie produkowana w Turcji

Zakład uruchomi także produkcję baterii do napędu hybrydowego typu plug-in
Zakład Toyota Motor Manufacturing Turkey (TMMT) w miejscowości Sakarya rozpocznie produkcję 2. generacji Toyoty C-HR. Samochód będzie dostępny zarówno w wersji hybrydowej, jak i hybrydowej typu plug-in. Zakład uruchomi także produkcję baterii do napędu hybrydowego typu plug-in.

2. generacja Toyoty C-HR wzmocni ofertę marki w najbardziej konkurencyjnym segmencie rynku w Europie i pozwoli europejskim kierowcom zredukować emisję CO2. Wprowadzenie do gamy tego modelu napędu hybrydowego plug-in rozszerzy ofertę niskoemisyjnych samochodów Toyoty i przybliży markę do realizacji celu całkowicie bezemisyjnej gamy modelowej w Europie do 2035 roku.

Hybrydy plug-in i baterie w TMMT

Zakład TMMT w miejscowości Sakarya specjalizował się głównie w montażu samochodów. Teraz powstanie tam również nowa linia produkcyjna baterii do napędów plug-in, o możliwościach produkcji 75 000 komponentów rocznie. Zostanie ona uruchomiona w grudniu 2023 roku. W fabryce powstanie około 60 nowych miejsc pracy dla wykwalifikowanych pracowników.

Toyota przeznaczyła 317 mln euro na uruchomienie produkcji Toyoty C-HR oraz baterii do napędu plug-in hybrid. Łączna kwota inwestycji w turecką fabrykę sięga 2,3 mld euro.

W ramach inwestycji w nowy model linia produkcyjna samochodów TNGA zostanie tak skonstruowana, aby dawała jeszcze większe możliwości elastycznego planowania produkcji samochodów w różnych wariantach oraz wprowadzania do nich zmian. A wszystko to zgodnie ze strategią zrównoważonego rozwoju biznesowego Toyota Motor Europe.

Niskoemisyjna produkcja

Toyota planuje do 2040 roku osiągnąć pełną neutralność pod względem emisji dwutlenku węgla w Europie. Dąży też do bezemisyjności wszystkich swoich zakładów produkcyjnych już w 2030 roku. Zgodnie z tymi założeniami, TMMT inwestuje w energię odnawialną oraz wprowadza technologie, które minimalizują zużycie energii. Najnowsze działania w tym kierunku obejmują m.in. wprowadzenie nowych niskoemisyjnych technologii w lakierni oraz inwestycje w produkcję energii ze słońca, dzięki którym zakład osiągnie samowystarczalność energetyczną.

„Toyota wprowadza do naszego zakładu nowe technologie, polegając na naszych możliwościach inżynieryjnych i doświadczeniu wykwalifikowanej kadry. Produkcja baterii i hybryd plug-in otwiera przed TMMT nowe perspektywy na przyszłość. Jednocześnie fundamentem naszego rozwoju pozostaje produkcja popularnych, atrakcyjnych modeli wysokiej jakości. Nowa inwestycja po raz kolejny potwierdza, że zakład produkcyjny w Sakaryi jest ważnym ośrodkiem w globalnej sieci fabryk Toyoty” – zaznaczył Erdoğan Şahin, prezes i dyrektor generalny Toyota Motor Manufacturing Turkey.

„Jesteśmy dumni, że TMMT będzie produkować Toyotę C-HR 2. generacji, w tym pierwszy pojazd hybrydowy typu plug-in w naszym regionie. Jestem pewien, że dzięki wyjątkowej wydajności i zaangażowaniu pracowników TMMT nowy model odniesie wielki sukces, podobnie jak jego poprzednik. Uruchomienie naszej pierwszej linii montażowej akumulatorów jest ważnym krokiem w strategii elektryfikacji samochodów Toyoty w Europie” – dodał Marvin Cooke, wiceprezydent ds. produkcji Toyota Motor Europe.

Toyota Motor Manufacturing Turkey

Zakład Toyota Motor Manufacturing Turkey w Sakaryi działa od 1994 roku i ma największe możliwości produkcyjne ze wszystkich fabryk Toyota Motor Europe.

W 2016 roku, wraz z rozpoczęciem montażu hybrydowej Toyoty C-HR, roczna zdolność produkcyjna wynosiła 280 000 aut. W 2019 roku doświadczenie i know-how zdobyte przy produkcji hybrydowej Toyoty C-HR zostało wykorzystane do uruchomienia montażu Corolli Hybrid.

W 2022 roku TMMT wyprodukowało 220 000 pojazdów, z czego 185 000 egz. trafiło na eksport.

Obecnie na tej samej linii produkowane są modele Corolla i Toyota C-HR, eksportowane do około 150 krajów. Firma jest drugim co do wielkości eksporterem w Turcji i jedną z największych firm produkcyjnych w kraju. Zatrudnia około 5500 pracowników pracujących na 3 zmiany przez 6 dni w tygodniu.