Jak korzystać z łańcuchów na koła?
Jak działają łańcuchy na koła?
Zasada działania łańcuchów śniegowych jest bardzo prosta. Łańcuch, który zakładamy na nasze koło, poprawia właściwości trakcyjne opony, wgniatając się w miękki śnieg i pozwalając poruszać się pewnie nawet w bardzo trudnych warunkach. Tam, gdzie nawet najlepsza opona zimowa będzie mieć trudności z utrzymaniem nas w ruchu, łańcuch pozwoli pewnie przeprawić się przez głęboki śnieg, a także uniknąć utraty kontroli i niebezpiecznego zsuwania się ze stromych, oblodzonych nawierzchni.
Choć sposób montażu łańcuchów różni się w zależności od ich rodzaju i wybranego producenta, ogólna zasada jest niezmienna: łańcuchy śniegowe zakładamy zawsze na oś, która napędza nasze auto. Jeżeli posiadamy pojazd z napędem na przednią oś – łańcuchy zakładamy z przodu, w tylnonapędowym aucie zamontujemy je z tyłu, a w aucie 4x4 łańcuchy powinny trafić na wszystkie koła.
Jak dobrać właściwe łańcuchy śniegowe?
Jeśli podjęliśmy już decyzję o zakupie łańcuchów śniegowych, czeka nas kolejny dylemat – jaki model i rodzaj wybrać. Produktów na rynku jest mnóstwo, różnią się ceną, łatwością montażu i oczywiście parametrami. Nasz wybór powinniśmy zacząć od najbardziej oczywistego aspektu, czyli od rozmiaru kół, na który dane łańcuchy chcemy zamontować.
W tej kwestii powinniśmy skonsultować się zarówno z instrukcją obsługi naszego auta, jak i tabelą rozmiarów łańcuchów, które planujemy zakupić. Producenci samochodów przewidują różne rodzaje ogumienia, ale z racji ograniczonego miejsca w nadkolu nie na każdą szerokość i wielkość opon będziemy w stanie założyć łańcuchy.
Podobnie producenci łańcuchów śniegowych ściśle określają tolerancję dla rozmiaru opon. Może więc dojść do sytuacji, w której zakupione przez nas łańcuchy okażą się zbyt duże lub zbyt małe. Aby prawidłowo dobrać rozmiar łańcuchów, warto zapoznać się z tabelą zawierającą tak zwane grupy KN. Znajdziemy w niej obsługiwane rozmiary opon oraz zakres tolerancji dla wybranego produktu.
Jaki rodzaj łańcuchów jest najlepszy?
Do najpopularniejszych rodzajów łańcuchów śniegowych należą standardowe łańcuchy, łańcuchy na koła z napinaczem oraz łańcuchy umożliwiające tak zwany szybki montaż.
Pierwszy rodzaj to najbardziej podstawowe łańcuchy, znane od lat, które charakteryzują się prostą konstrukcją. Ich montaż może przysporzyć nieco trudności, a dodatkowo wymagają ręcznego napinania, które należy powtarzać za każdym razem, gdy łańcuchy się poluzują. To co przede wszystkim przemawia za tradycyjnymi łańcuchami, to ich prosta konstrukcja oraz niska cena.
Łańcuchy śniegowe z samonapinaczem ułatwiają montaż i eliminują problem powtórnego zatrzymywania się w celu naciągnięcia łańcuchów na opony. Ich wyższa cena może być barierą dla osób, które z łańcuchów korzystają sporadycznie. Z kolei dla kierowców, którzy często wypuszczają się w trudny teren, będzie to najrozsądniejsza opcja charakteryzująca się najlepszym stosunkiem wygody użytkowania do ceny.
Łańcuchy śniegowe szybkiego montażu to bez wątpienia najwygodniejszy i najdroższy produkt w gamie. Montaż tego typu łańcuchów odbywa się przeważnie poprzez przymocowanie łańcuchu do zewnętrznej części felgi, a sam łańcuch oplata oponę samoistnie w trakcie jazdy. Niestety wygoda użytkowania i zaoszczędzony czas mają bardzo wysoką cenę, która nierzadko przekracza tysiąc złotych za zestaw na jedną oś.
Kiedy i gdzie stosować łańcuchy śniegowe?
W Polsce nie ma obowiązku posiadania i korzystania z łańcuchów śniegowych, dlatego kierowcy muszą zdać się na własną ocenę sytuacji. W przeciwieństwie do niektórych krajów europejskich za brak łańcuchów nie dostaniemy mandatu, nawet jeżeli utkniemy w głębokim śniegu. Mandat możemy natomiast otrzymać za używanie łańcuchów na suchej nawierzchni, ponieważ łatwo ją w ten sposób uszkodzić.
Jeżeli wybieramy się na narty za granicę, możemy spotkać się z oznaczeniem C-18, którym oznakowano fragment drogi, na której używanie łańcuchów jest obowiązkowe. Przed wyjazdem warto się zapoznać z lokalnymi przepisami określającymi użytkowanie łańcuchów na koła i odpowiednio przygotować auto do podróży.
Technika bezpiecznej jazdy w zimę
Podczas jazdy z łańcuchami śniegowymi nie powinniśmy przekraczać 50 km/h, choć w przypadku niektórych producentów ta wartość może być jeszcze niższa. Szybka jazda może sprawić, że łańcuch zerwie się z opony i uszkodzi nadkole naszego auta lub – w ekstremalnym przypadku – cały układ jezdny.
Poruszając się po zaśnieżonych szlakach, warto zwracać uwagę na dystans dzielący nas od innych uczestników ruchu i unikać gwałtownych manewrów. Dla tych, którzy chcieliby dowiedzieć się więcej o technikach bezpiecznej jazdy zimą, przygotowaliśmy praktyczny poradnik, jak jeździć samochodem zimą.
Jeśli wybierasz się w górskie tereny, ale nie chcesz kupować własnych łańcuchów, wypożycz je z serwisu Toyoty! Łańcuchy śniegowe pewag servo zapewniają łatwy montaż i doskonałą przyczepność w najtrudniejszych warunkach.